E-Ticarette İşletme Giderleri

E-ticaret sektörüne giriş yapan firmaların/işletmelerin birçok alanda harcama yapması kaçınılmazdır. Bu masraflar şirket kuruluşu, e-ticaret sitesi kurulumu, ofis/işyeri kiralama, reklam ve pazarlama, personel vb. birçok masraf olarak sayılabilir.

 E-ticarette, yukarıda sayılan işletme giderlerini azaltmak için firmalar kuracakları şirketin türüne, çalıştıracakları personel sayısına, seçilecek e-ticaret yazılımına, reklam çalışmalarına, ofis/işyeri konumu ve kirasına göre maliyetleri hesaplayarak en uygun olanını seçmeye çalışırlar.

 

İşletme Giderleri Nedir?

İşletme giderleri, bir işletmenin faaliyetlerini devam ettirmek için ofis malzemeleri, kira, pazarlama, personel maaşları gibi kalemlere yaptığı harcamaları içerir. İşletme giderleri; satılan malların maliyetini (malzemeler, doğrudan işçilik, genel üretim giderleri) veya sermaye harcamalarını (binalar veya makineler gibi daha büyük giderler) içermez. Kısaca tedarik, yönetim ve geliştirme süreçleri için sermaye harcamasına işletme giderleri adı verilir. İşletme giderleri faaliyet gösterilen sektöre göre farklılıklar gösterir.

 

Şirket Kuruluş Giderleri

İnternet üzerinden ürün satmak isteyen firmaların (istisnai bir durum hariç) fatura kesmesi ve fatura alması zorunludur. Kesilen faturalara göre de vergi ödenmesi gerekir. Bu nedenle kişi ve/veya işletmelerin e-ticaret yapmak için bir şirket kurmaları gerekir. Bu süreçte harcanan sermaye de işletme giderleri arasında yer alır.

Kurulacak olan şirket Şahıs şirketi, Limited şirket veya Anonim şirket olabilir. E-ticarete kısıtlı bir sermaye ile yeni başlayan kişiler ilk olarak şahıs şirketi kurmayı tercih etmekte ardından işlerin büyüklüğüne göre şirket türünü değiştirmektedirler.

 

E-ticaret Sitesi Kurma Giderleri

E-ticaret yapmak için olmazsa olmazlardan biri e-ticaret sitesine sahip olmaktır (pazaryerlerinde satış yapmak konumuzun dışındadır). Kişiler seçecekleri e-ticaret yazılımına göre göre farklı maliyetler ile karşı karşıya kalabiliyor. E-ticaret sitesi satın alırken artan masraflar ile karşı karşıya kalmaması için uygun siteye ve özelliklerine karar verilmesi gerekir. Kişiler/firmalar kendileri için özel yazılım geliştirebilecekleri gibi hazır e-ticaret yazılımlarından birini de tercih edebilirler. Ancak ilk seçeneğin çok maliyetli ve zaman alıcı olduğu da unutulmamalıdır.

 

E-ticarette başarılı olmak isteyen firmalar hazır e-ticaret yazılımlarını tercih etmektedirler. Çünkü bu alt yapılar kişilerin/firmaların masraflarını büyük oranda azaltmaktadır.

 

Ofis Giderleri

Firmanıza ait bir ofis (iş yeri, büro, depo vb.) kiralanması donatılması için harcamalar yapılması gerekir. Ofis masrafları ofisin büyüklüğüne ve ofisin konumuna göre farklılık gösteriyor. Böylece tedarikçilere yakın, kargo firmalarının erişebileceği bir konumda bütçeye uygun bir ofis kiralanabilir. E-ticarette genellikle arka sokaklarda, üst katlarda kira gideri daha düşük olan yerler tercih edilir.

 

Kargo Giderleri

E-ticaret firmaları sattıkları her ürünü müşterilerine teslim etmek zorundadır. Bu nedenle de firmalar bir veya birden fazla kargo firması ile çalışmaktadırlar. Kargo firmaları genellikle gönderinin ağırlığı veya desi başına ücret almaktadır. Ancak kargo firması ile yapılacak anlaşmaya göre ücretler değişebilmektedir. Kargo firmalarından teklif alarak en uygun kargo firmasını seçmek önemlidir.

 

Reklam Giderleri

İnternet üzerinden satış yapan firmaların en önemli giderlerinden biri de reklamdır. Firmalar reklam masraflarını azaltarak hedef kitlelerini iyi bir şekilde tanıtım yapmaları, tanınmaları için bir bütçe belirlemesi gerekmektedir. Ancak günümüzde sosyal medya aracılığı ile düşük bütçeli reklamlar yaparak büyük kitlelere ulaşmak mümkündür. Aynı zamanda SEO çalışmaları yaptırmak firmaya ait ürünlerin ve firma isminin Google aramalarında üst sıralarda yer almasına yardımcı olur.

 

Depolama Giderleri

Stoklu e-ticaret yapmak isteyen kişi ve işletmeler bir depoya ihtiyaç duyabilirler. Kendilerine ait bir deposu olan firmalar büyük avantaj sağlarken bir deposu bulunmayan firmalar da depo kiralayarak masraflar yapmak zorunda kalmaktadırlar. Ancak e-ticarete giriş yapan firmaların çoğu sınırlı sayıda stok tuttuklarından büyük depolara ihtiyaç duymazlar.

 

Sanal Pos Komisyon Giderleri

E-ticaret sitesi kurduktan ve ürün bilgileri (fiyat, özellik, varyant, görseller vb) yazılım aracılığı ile kaydedildikten sonra satış yapabilmek için sanal pos veya bankalardan pos cihazlarının tahsis edilmesi gerekir. Sanal pos üzerinden ödeme alabilmek için sanal pos entegrasyonuna ihtiyaç duyulur. E-ticarette sanal pos komisyon oranları çalışılacak sanal ödeme alma firmasına (ipara, enpara, iyzico vb.), bankaya, ödeme sistemine ve ödeme tarihlerine göre farklılık göstermektedir.

 

Vergi Giderleri

Yurdumuzda ticari faaliyet gösteren her firmanın vergi ödemesi gerekir. Bunlar arasında; KDV, Matrah, Stopaj, Gelir Vergisi vb. sayılabilir. E-ticarette giderler hesaplanırken bu vergilerin de göz önünde tutulması gerekiyor.

 

Muhasebe Giderleri

İşletme muhasebesini takip etmesi için mali müşavire ödenen aylık giderleri kapsar.