Günümüzde alışveriş alışkanlıkları geçmiş 10 yıla göre çok farklılaşmıştır. Şu anda insanlar istedikleri ürünleri istedikleri yerden satın alma arzusunu taşımaktadır. Bu da tüm işletmelerin dijitale yönelmesine ve ticaretin dijital ortamdan gerçekleşmesine sebep olmakta ve her geçen gün yaygınlaşmaktadır. Dijital dünyanın getirilerinden yararlanarak ürün tedarik etmek, ticareti sürdürülebilir hale getirmek ve global kitleye hitap ederek kazanç sağlamak için üreticiden tüketiciye tüm insanların ilgi odağı olmuş durumda. Var olan fiziksel işletmenizi dijitale taşıyarak veya yeni bir isimle yeni bir işletme açarak online mağaza kurmak ve e-ticaret girişimlerini başlatmak mümkündür. Bunun için aşağıda sayılan adımları tamamlamak gerekir.

E-Ticarete Nasıl Başlanır?

 

Teknolojinin sürekli olarak baş döndürecek derecede gelişmesi ve bu yeniliklerle beraber e-ticaret sektörü de gelişim göstermeye devam etmektedir. İnternetten satış yapmanın da kendine has kuralları vardır ve bu kuralları bilmek gerekir.

Satışı Yapılacak Ürüne Karar Vermek

 

E-ticarete en başta yapılması gereken ürün araştırması yapmaktır. E-ticarette satışı yapılacak, insanlara sunulacak ürün veya ürünler büyük önem taşımaktadır. Satılabilecek bir ürün bulabilmek için hem yurt içi hem de yurt dışı pazarına göz atmak ve iyi bir analiz yapabilmek, e-ticarette başarıyı önemli ölçüde etkileyecek ve işleri kolaylaştıracaktır. Etkili ve satışı kolay ürün veya ürünler bulabilmek için tüketicinin nelerden hoşlandığını ve nelere ihtiyaç duyduğunu göz önünde bulundurmak gerekecektir. Dönemsel yapılan satışlarda da zamana dikkate etmek gerekir.

Uygun Pazarlama Stratejisi Belirlemek

 

İkinci adım, bir pazarlama planı oluşturmak ve bu plan üzerinden yola çıkmaktır. Hedef kitleyi araştırmak, rakip firmaları tespit etmek, ürünlere uygun bir reklam ve tanıtım stratejisi belirlemek ve satışa başlamadan önce içinde bulunulan veya yeni faaliyet gösterilecek sektöre hâkim olmak e-ticarette kontrollü ilerlemek için büyük fayda sağlar. Eğer sektör tam olarak bilinmiyor ise farklı sosyal medya ortamlarından sürekli olarak tanıtımlar yapmak gerekecektir. E-ticaret bütçesi belirlenmeli, pazar araştırması yapmalı, hitap etmek istenilen müşteri kitlesini net olarak kararlaştırarak yola çıkmak yararlı olacaktır. Çalışmak istenilen, sık kullanılan e-ticaret modeline karar verilmeli toptan, mağazadan-tüketiciye, mağazadan-mağazaya gibi). Bunlara ek olarak, ürün veya ürünler nereden tedarik edileceğine ve bunun için bir tedarik zinciri kurulmalı, vergi mükellefi olmak için maliye kaydı olmalı, online satış sitesi kurmalı ya da online pazaryerine kayıt yapılmalıdır. Pazaryerlerinde satış yapmak için pazaryerine %30’a kadar ücret ödemesi yapılmaktadır. Bu da elde edilecek kârı önemli ölçüde etkilemekte ve rekabet şansınızı önemli ölçüde düşürmektedir. Çünkü aynı ürünü kendi sitesi üzerinden pazarlayan rakip firmalar daha ucuza satış yapabilmektedir.

 

Dropshipping : Tedarikçiler ile Anlaşarak Stoksuz Satış Yapmak

 

Dropshipping, hızlı bir şekilde e-ticaret üzerinden kolay satış yapmak isteyen firmalar tedarikçi ile anlaşarak stok sistemi kurmadan bir iş geliştirebilmektedirler. Bu sayede hiç stok yapmadan doğrudan tedarikçi üzerinden ürünleri satmaya imkan sağlayan kontrolü, kolay bir perakende iş modelidir. Stoksuz satış yapmak; ön maliyetleri minimize etmek, siparişi tedarik etme kolaylığı ve stok yönetimi gibi kolaylıklar da sağlar. Böylece tüketiciden bir sipariş alındığında yapılması gereken tek iş sipariş bilgilerini satış tedarikçisine iletmektir. Dezavantajı ise kâr marjının düşük olmasıdır. Üretim ve/veya tedarik, depolama, kargo yönetimi gibi iş süreçleriyle uğraşmadan e-ticaret yapmak isteyen firmalar için stoksuz e-ticaret modeli başlangıç seviyesinde uygun olabilir.

Mağaza Adı ve Marka Belirlemek

 

Yukarıda sayılan; satışı yapılacak ürüne karar vermek, pazarlama stratejisini belirlemek, bu ürünün nasıl tedarik edeceğinizi netleştirmek gibi temel satış işlemlerini tamamladıktan ve belirledikten sonra işletmeye insanların hafızasında kalan ve firmayı temsil edecek bir isim bulunması gerekir. Bu aşamada satışı yapılan ürün, sektör, değerler ve markayı benzersiz kılacak unsurlarla ilgili kelimeler üzerinden ilerleyerek bir isim bulunabilir. Online alışveriş yapan rakip firmaların isimleri üzerinden ve/veya tüketicilerin kullandığı terimler üzerinden bir araştırması yaparak isim belirlenebilir.

Satış Kanalı Belirlemek

 

Ürünün satışı ile ilgili yukarıda sayılan adımlar tamamlandıktan sonra e-ticaret piyasasına giriş yapmak için öncelikle uygun bir satış kanalının belirlenmesi gerekir. Belirlenecek satış kanalı için e-ticarette bazı seçenekler bulunuyor. Bu seçeneklerden en popüler olanları; {1} e-ticaret web sitesi kurmak, {2} pazaryerleri üzerinden satış yapmak, {3} sosyal medya üzerinden satış yapmak. Burada en etkili ve en kârlı olan kendi e-ticaret web sitesi üzerinden satışlara başlamaktır. Ürünlerin satış potansiyelinden emin olduktan sonra kendi web sitesini kurmak için yapılması gereken bir E-ticaret sitesi satın almak ve ürün bilgilerini hızlı bir şekilde girerek hemen satışlara başlanabilir. E-ticaret platformu seçerken dikkate alınması gereken faktörlerden bazıları; fiyatlandırma paketleri, ticaret araçları, tasarım yetenekleri, hız, güvenlik ve kolay bilgi ekleme/ güncelleme yetenekleridir. Pazaryerleri üzerinden satış yapmak için ürüne uygun pazaryeri bulmak ve buraya abone olmak, ürünleri girmek gerekir. Pazaryerleri üzerinden satış yapmak için ev sahibine %3-%30 oranlarında pay ödeme zorunluluğu bulunmaktadır. Bu da firmanın kâr payını düşürmekte ve daha yüksek fiyattan satış yapmak gerekmektedir. Dolayısıyla firmanın yüksek fiyattan dolayı rekabet şansı düşmektedir.

E-ticaret yaparken hitap edilen kitleye hakim olmak uygun platformu seçmede yardımcı olacak faktörlerden biridir. E-ticarette öne çıkmanızı sağlayacak ve sürekli olarak büyümeyi etkileyecek olan uygun platform kendi E-ticaret sitesini kurup bunun üzerinden satış yapmaktır.

Kitleye Hitap Edecek Şekilde Site Tasarlamak

 

Fiziksel mağazalarda olmazsa olmazlardan biri vitrin süslemektir. Bu durum E-ticarette de geçerlidir. Sitenin renkleri, görselliği ve tasarımından ziyade önemli olan tüketiciye kolaylık sağlayacak şekilde optimize edilmesidir. Kalite standartlarını karşılayan, güvenli, hızlı, işlevsel ve donanımlı tasarlanmış e-ticaret siteleri ile dijital ortamda yükselmek mümkün oluyor. Sitede ne satıldığının net anlaşıldığı, kolay gezilen ve kolay ödeme sistemine sahip bir online mağaza oluşturmaya özen göstermek en önemli özelliktir. E-ticaret mağazasında ulaşılabilir olmak da önemlidir. Tüketicinin ulaşabileceği bir mail adresi ve telefon numarası mutlaka olmalıdır. İşletmenin büyüklüğüne göre gerekirse müşterilerin sorularının yanıtlanabileceği bir destek hattının olması tavsiye edilir. 

 

Pazarlama Kampanyaları Hazırlamak

 

Gerek e-ticaret sitesinin ana sayfasından gerekse de sosyal medyada yapılan kampanyaları duyurmak satış hacmini artırmak için önemlidir. Kullanılan e-ticaret sitesinin de kampanyalar ve vitrinler düzenlemeye uygun olması gerekir. Ücretsiz veya ücretli pazarlama ve tanıtım stratejileri ile hedef kitle mağazaya yönlendirilebilir. Dijital dünyanın getirilerinden olan sosyal medya, internet reklamcılığı, e-posta ve içerik pazarlamacılığı gibi alanlardan faydalanarak e-ticarette görünür olmak ve satışınızı artırmak mümkündür.

Ayrıca müşterilere e-mail, SMS ve diğer dijital yollarla kampanyaları duyurmak satış hacmini artırmak için önemlidir.